Wymogi
Wymogi
Jakie wymagania techniczne muszę spełnić, aby móc korzystać z euroCALL? 

Powinieneś mieć szerokopasmowy dostęp do Internetu. Połączenie w telefonii IP potrzebuje ok. 30-40 kbps pasma w obie strony. W trakcie rozmowy wysyłanych jest ok. 100 pakietów na sekundę. Opóźnienie docierania pakietów do naszego serwera nie powinno przekraczać 100-150 ms, a zmienność tego opóźnienia (jitter) nie powinna przekraczać 50 ms.


Dlaczego mój rozmówca słyszy echo? 

Echo jest spowodowane dźwiękiem z głośników/słuchawek który dociera do mikrofonu. By je usunąć albo użyj słuchawek z mikrofonem, albo ścisz głośniki, możesz też regulować siłę głosu i mikrofonu z Windowsowego audio mixera. Niektóre karty mają opcje "Wave balance", w ustawieniach nagrywania Windows ta opcja powinna być ustawiona na "mute". Można też w Panelu Sterowania wywołać ustawienia 'Dziwęki i Multimedia' (lub Dźwięki i urządzenia audio w Windows XP). Następnie wybrać zakładkę 'Audio' i wcisnąć przycisk 'Głośność'. Wśród wszystkich pokazanych tam suwaków wszystkie należy ustawić na minimum poza suwakiem 'Mikrofon', przy którym dodatkowo należy wybrać opcję 'Zaznacz' (jako jedyny).


Posiadam firewall'a. Czy mogę korzystać z sieci euroCALL? 

Tak. Wystarczy tylko odpowiednio skonfigurować program, czyli odblokować porty 5060 i 5061 oraz wszystkie porty pomiędzy 1024 a 20001.


Czy muszę mieć stały adres IP i czy musi być z publicznej puli, aby móc korzystać usług euroCALL? 

Nie. Możesz posiadać zmienny IP, a także "prywatny" adres IP (za NATem).


Czy z sieci euroCALL można korzystać używając modemu? 

Tak, choć oczywiście najlepszą jakość uzyskuje się dzięki szerokopasmowemu łączu do sieci Internet .


Dlaczego nie słyszę rozmówcy? 

Jeżeli druga osoba słyszy Ciebie ale Ty nie słyszysz jej, przyczyny mogą być następujące: Twoje słuchawki/głośniki są ustawione na "mute" lub masz połączenie z Internetem przez firewall, proxy lub NAT. Generalnie pozwalają one "przejść" wychodzącym danym bez żadnych zakłóceń, ale "wpuszczają" tylko rozpoznawane typy pakietów do systemu. Stąd druga osoba może słyszeć Ciebie, ale Ty nie możesz słyszeć jej.
Sprawdź, czy masz dostępne: 5060, 5061 oraz porty pomiędzy 1024 a 20001.


Czy w sieci euroCALL można wyłączyć prezentację własnego numeru?

Tak, w tej sytuacji prezentować się będziesz jako "numer prywatny". Zmian możesz dokonywać w panelu zarządzający euroCALL.


Z jakich portów korzysta euroCALL? 

Logowanie do serwera SIP Proxy (sip.eurocall.pl lub 193.151.52.99) odbywa się przez protokół UDP port 5060 lub 5061. Po wybraniu numeru telefonu następuje zestawienie strumienia RTP, który domyślnie jest kierowany na porty z zakresu 1024-20001 UDP. Różne urządzenia wykorzystują rożne porty z tego zakresu, np. Grandstream BT102 domyślnie 5004, Linksys 16384-16482, a softphone Xten X-lite 8000-8005.


Co to są kodeki i jakich używa euroCALL? 

Kodek odpowiada za zmianę sygnału głosowego na format odpowiedni do przesyłania go w sieci. W użyciu jest wiele kodeków, każdy ma swoje plusy i minusy. Podstawowa różnica polega na mocy kompresji i zapotrzebowaniu na pasmo. Im kodek dokonuje większej kompresji (potrzebuje mniej pasma) tym bardziej obniża się jakość głosu. W sieci euroCALL można stosować:

  • - G.711a - wymaga 64k pasma
  • - G.726-40 wymaga 40k pasma
  • - G.726-32 wymaga 32k pasma - zalecany do używania w sieci euroCALL
  • - G.729 wymaga 8k pasma
2006-03-31 16:49